Kaunein jouluruokakirja + arvonta

Kirjoitan harvoin pelkästään jostakin kirjasta. Yleensä kirjoitan jostakin ohjeesta ja mainitsen mistä kirjasta tai muusta lähteestä ohjeeni ovat peräisin. Tästäkin kirjasta on kyllä näytteitä tulossa, mutta koska Hyvä Joulua! on nimenomaan jouluruokakirja ja ohjeet todennäköisesti pääsevät meidän keittiössä kokeiluun ihan joulun alla, halusin kertoa teille tästä kirjasta jo nyt.

Kurpitsa-kaurauunipuuro

Tämä on sellainen luksuspuuro jota kehtaisi tarjoilla vieraillekin, tai vaikkapa brunssipöydässä. Aamun pikapuuroksi tästä ei tosiaan ole, mutta maku on niin hyvä, että tämä on ehdottomasti kaiken vaivan arvoinen. Puuro on gluteeniton jos käytät gluteenittomia kauraryynejä.

Spelttipataleipä

uosittelen kokeilemaan tätä leipää sellaisenaan, mutta myös jos haluat valmistaa leipää esim. keiton lisäkkeeksi tai vaikkapa bruschettana. Ihan täydellistä. Pehmeä ja ilmava sisältä, rapea päältä. Kuin ammattileipurin tekemä joka kerta. Kerrankin ohje missä leivän onnistuminen ei ole taidoista tai hyvästä mäihästä kiinni ;)

Sienikeitto salvian ja konjakkikermavaahdon kera

Tämä on herkullinen ohje sienikeitolle johon säväyksen tuovat salvia, villiriisi sekä konjakkikerma. Voi kuulostaa vähän eksoottiselta yhdistelmältä, mutta tämä oli minusta täydellinen makujen ja koostumusten (sekä ravinteieden!) liitto! Keitosta tykkäsi myös meidän 2-vuotias. Totesi moneen kertaan, että "äiti, tää on hyvää keittoa!" :) En onnistunut luomaan uusia sienitraumoja.

Kirsikka-marenkikakku

Kehittelin tämän ohjeen kesällä kun kirsikkapuumme yllättäen tekikin tänä vuonna valtavat määrät kirsikkaa eikä kaikesta viitsinyt tehdä hilloa. Kakusta tulikin todella maukas ja "kirsikkaraidasta" ihanan herkullisen punainen.

Persikkaa ja rosmariinia

Oletko joskus maistanut madeirassa marinoituja päärynöitä ja sen kera mascarponevaahtoa? Jos olet, ja pidit jälkkäristä, tulet myös ihastumaan tähän hieman vähemmän jouluisen makuiseen hedelmäjälkiruokaan. Kuka olisi arvannut, että persikka ja rosmariini ovat niin oiva makupari?!