Kesäkurpitsa-pinaatti-fetapiiras

Kesäkurpitsasta, pinaatista ja purjosta tulee mahtavan vihreä täyteseos jonka maku täydentyy fetapaloista. Perinteisen munamaidon sijaan tässä piiraassa on myös tuorejuustoa joka sekin varmasti omalta osaltaan auttaa tekemään siitä erityisen mehevää ja täyteläistä. Täydellinen kasvispiirakka, suosittelen.

Mummolan helppo pinaattikeitto

Tämä Mummola-kirjasta löydetty ohje on hieman erilainen ja vieläkin helpompi valmistaa. Kaupan valmispinaattikeittoihin ei yksinkertaisesti riitä tekosyitä. Tällä ohjeella saa kauniin tasaisen vihreän ja maukkaan pinaattikeiton ja valmistus on super iisiä.

Ankanrintaa, maa-artisokkagratiinia ja vihreitä papuja

Vietimme isänpäivää äitini keitoksista nautiskellen. Aterian aloitti ihanan vihreä kana-kookoskeitto jota on meillä nautittu ennenkin. Pääruokana vuorostaan oli Ankanrintaa, maa-artisokkagratiinia (onko olemassa mitään parempaa!?) ja vihreitä papuja. Lisäksi pöydästä löytyi vakiosuosikki uunijuurekset sekä mielestäni oikein hyvin ankan kanssa sopiva flambeerauskastike. Jälkiruoaksi saimme unelmaista suklaamarkiisitarta.

Suklaamarkiisitar

Tämä suklainen jälkiruoka oli täysi yllätys! Jotenkin aika vaatimattoman näköinen suklaajäädykkeeltä näyttävä jälkkäri olikin viileä, ihanan samettisen suklainen unelma. Koko meidän pöytäseurueemme oli aivan äimänä miten hyvää tämä oli. Suutuntuma ja maku olivat aivan täysi kymppi!

Red Velvet -kakku

En jostain syystä ollut aivan innoissani tästä kakusta ennen kuin pääsin sitä maistamaan. Maistiaisten jälkeen olin kuitenkin ihan myyty :) Jotenkin pelkäsin kai kakun olevan mauton ja kuiva, mutta tämä olikin mehukas ja maukas.

Paras vispipuuro

Vispipuuron valmistus ei ole rakettitiedettä, mutta olen senkin onnistunut jossain vaiheessa sössimään muutaman kerran putkeen. Kunnes äitini välitti minulle oman äitinsä niksin. Tuloksena on joka kerta mahtavan pehmeä ja kuohkea vispipuuro!

Stroganov mummin tapaan

Sain viikonloppuna vaikuttaa sunnuntain ruokalistaan ja huomasin, että mieli teki ihan hirveästi vanhaa kunnon Stroganovia. Toive toteutettiin ja hyvin maistui! Meillä oli viikonlopun muista tarjoiluista vielä sienirisottoa jäljellä ja sen kanssa tämä perinneruoka maistui aivan mielettömän hyvältä.